FAQ - apotekens vanliga frågor

Här samlar vi vanliga frågor som ställts av apotek. Hittar du inte svaret på just din fråga här eller på informationssidorna? Kontakta din VFU-samordnare!

Hitta på sidan

1. Inloggning

2. Handledarutbildning

3. Platsanmälan


1. Inloggning

Fråga: Jag kan inte logga in - vad ska jag göra?

Användarnamn: Användrnamnet som används för apotekets inloggning är den officiella publika e-posten för apoteket. Användarnamnet ska då anges som det ser ut publikt. Det går inte att logga in med ev sifferkonton som används internt på vissa apotekskedjor. 

Glömt lösenord: Om du har glömt ditt lösenord, kan du klicka på länken så får du ett mejl med instruktioner. Observera att den sortens automatgenerade mejl ofta hamnar i mottagarens skräppost, så hittar du inget mejl i din inbox, kolla även i skräpposten.

Webbläsare: Inloggningsproblem kan även uppstå vid användningen av vissa webbläsare. Exempelvis vid PC fungerar det inte alltid att använda Internet explorer, utan välj istället Firefox eller Chrome. Inlogg fungerar utmärkt via smarta telefoner eller i-pads också.  


Fråga: Jag har loggat in, men istället för "Mitt apotek" står det "Admin" och jag kommer sedan inte vidare till apotekskontot - vad ska jag göra?

Svar: Det här problemet kan inträffa när du använt en handledares mejladress istället för apotekets när du loggat in. Logga ut, och logga sedan in med apotekets mejladress.


2. Handledarutbildning

Fråga: Hur anmäler jag mig till handledarutbildningen?

Svar: Om du arbetar på ett apotek som tillhör en kedja, vänta tills du får information av praktiksamordningen på din kedja. Kedjornas praktiksamordnare skickar ut information med instruktioner inför varje utbildningstillfälle. Om du arbetar på ett enskilt apotek, meddela din kontaktperson för platsanmälan så fort som möjligt när en ny handledare behöver utbildas.


3. Platsanmälan

Fråga:  Mitt apotek vill ta emot studenter, hur gör vi?

Svar: Om ni är ett nytt apotek som inte finns registrerade på vår hemsida, kolla först om ni uppfyller kraven och ta sedan kontakt med er kedjas samordnare, eller om ni är ett enskilt apotek så ta kontakt med aktuell terminssamordnare.

När apoteket har godkänts och registrerats i vårt system, kan ni under perioden för platsanmälan anmäla in platser till den kommande terminen. Läs mer om det här. Om ni behöver hjälp kan ni kontakta er kedjas praktiksamordnare. Enskilda apotek kan kontakta terminssamordnaren.


Fråga:  Mitt apotek skulle vilja ta emot en specifik student, hur gör vi då?

Svar:  Det är inte möjligt att direkt ordna att en viss student få en specifik placering. Alla VFU-placeringar på apotek hanteras centralt via ett IT-system där placeringen sker via lottning, baserat på studenternas önskemål. Det innebär att studenterna gör önskelistor, och får sedan placering beroende på lottnummer och önskemål. Resultatet kan bli att en student som ni önskar er får placering hos er, men det är lika möjligt att en annan student blir placerad hos er. 

Powered by Froala Editor